1398/02/05
70 بازدید

گفتگویی با خالق برند ایرانی غذای حیوانات خانگی

گفتگویی با خالق برند ایرانی غذای حیوانات خانگی

کسانی که با صنعت پت یا ملزومات حیوانات خانگی آشنایی ناچیزی دارند تصورشان این است که با وجود برندهای قدرتمند و باتجربه اروپایی آمریکایی در بازار جهانی، جایی برای تولیدات نوپای ایرانی باقی نمانده است. این فرضیه در نگاه اول به تبلیغات و نمایش محصولات خارجی حیوانات مورد تایید است اما زمانی که به عمق بازار خرید و فروش مواد غذایی در تهران و کلانشهرها فرو می روید رنگ می ­بازد و شما را با مجموعه ­ها یا برندهایی آشنا می­ سازد که سهم مناسبی از گردش مالی این تجارت در اختیار دارند. دکتر نوید نصیریان مدت شانزده سال است که در عرصه دامپزشکی دام کوچک و تولید غذای حیوانات خانگی مشغول است. تلاش ­های او را بیشتر با مدیریت برند نوتری پت (NUTRI PET) می­ شناسیم.

 
مصاحبه با دکتر نصیریان مدیر برند غذای حیوانات خانگی نوتری پت

 

آقای دکتر نصیریان! چه شد که به سراغ تاسیس بهین تاش و تولید غذای حیوانات خانگی ایرانی رفتید؟

-فعالیت من در رابطه با تولید غذای حیوانات خانگی از زمان خدمت سربازی آغاز شد که به پیشنهاد من در اداره دامپزشکی و مواد غذایی ارتش با کمک ریاست وقت اداره سرهنگ دکتر مسعودی بخش کنسروسازی این اداره جهت تولید این محصولات در اختیار قرار گرفت. ولی شرکت بهین تاش با جمعی از همکاران و دوستان در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و از همان ابتدا نام برند خود «نوتری پت» که از دو بخش نوتری، مخفف کلمه تغذیه و پت که به طیف وسیع حیوانات خانگی اشاره دارد را انتخاب کردیم.

 

وضعیت بازار پت و غذای حیوانات خانگی در آن سال­ها چطور بود؟

-بازار در آن زمان محدودتر و کم ­ظرفیت ­تر از حال حاضر بود. بسیاری از مردم فقط نامی از غذای سگ و غذای گربه در ایران را شنیده بودند. به طوری که در آن زمان حدودا ۷ یا ۸ کلینیک دامپزشکی فعال در این رابطه وجود داشت. ولی نیاز بالقوه وجود داشت و بسیاری ازعلاقمندان از کار ما استقبال کردند.

 

آیا شما اولین و تنها برند ایرانی بودید؟

-می­توان این را به طور قاطع گفت که نوتری پت، اولین محصول رسمی و مجوزدار در ایران بوده ولی به دلیل این که خود ما جرقه اولیه آغاز کار را در مجموعه نظامی یاد شده زده بودیم، در ذهن عده­ ای آن مجموعه نقش بسته بود. در هر صورت اولین پروانه بهداشتی بهره برداری و تولید در ایران به نام شرکت بهین تاش و محصولات نوتری پت صادر شده است.

 

 می توانید بگویید اولین محصول تان چه بود؟

-اولین محصول ما کنسرو غذای سگ بود با همین نام نوتری پت و در سایز حدود یک کیلویی و اولین تولید حدود ۴۰۰ کیلوگرم بود و در ماه اول حدودا ۱۲۰۰ قوطی از محصول فروش رفت.

 

رشدتان از آن روز تا امروز که با هم صحبت می کنیم چقدر بوده است؟

-مسلما میزان رشد زیاد بوده ولی تاکید همه دوستان در شرکت ابتدا بر روی کیفیت محصولات و بعد از آن بر روی کمیت و تنوع محصول متمرکز است. در ابتدای کار واقعا نمی­دانستیم وارد چه کار فوق تخصصی و حساس و دقیقی شده ­ایم و البته هیچ سابقه و کمکی از داخل کشور نمی­توانستیم داشته باشیم.

علمی که سابقه حدود ۹۰ ساله در خارج از ایران داشت در ایران حتی یک مرجع قابل اتکا نیز در اختیار نداشت و تمام اجزای کار از جمله کتب تخصصی و مراجع علمی و تحلیلی می ­بایست از کشورهای دیگر جمع­ آوری می­ شد. در مرحله اجرا و تولید عملی نیز شاید هزاران تولید آزمایشی و مقدماتی بر روی محصولات انجام شده و حتی اکنون نیز در حال انجام است.

در حال حاضر میزان تولید کمی شرکت حدود ۲۰ تا ۲۵ تن در ماه و تنوع محصولات به ۱۹ قلم کالا رسیده است که البته در زمان ­های تدارک محصول برای خارج از کشور به ۴۰ تن هم می ­رسد. اکنون محصولات کنسروی ۶ قلم برای سگ و گربه، محصولات غذای خشک ۶ قلم برای سگ و گربه و جوندگان و محصولات جنبی برای این حیوانات شامل تشویقی ها، عصاره مالت و غیره به حدود ۹ قلم بالغ شده است.

 

آیا به عنوان مدیر یک برند ایرانی در صنعت پت از نظرات و دیدگاه مخاطبان و مصرف کنندگان­تان آگاهی دارید؟

-بله! این کار همواره در حال انجام است بخصوص در نمایشگاه­ ها. ولی از چند ماه قبل شرکت از طریق روش­ های موجود در فضای مجازی مثل کانال و ربات تلگرام، فیس بوک و اینستاگرام و همچنین ایمیل و پیام کوتاه با مخاطبان و علاقمندان حیوانات خانگی در ارتباط است و بخصوص بعد از ارتقاء تکنولوژی در شرکت از حدود دو سال قبل بازخوردهای بسیار مناسبی از مشتریان داخلی دریافت کرده­ایم.

 

آیا آماری از میزان مصرف کنندگان غذای حیوانات خانگی در کشور دارید؟ در این صورت شما چه سهمی از این بازار داشته اید؟

-متاسفانه به دلیل ورود غیرقانونی این محصولات با حجم زیاد، آمار دقیقی از میزان مصرف غذای حیوانات خانگی وجود ندارد ولی به طور تقریبی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از بازار در اختیار این شرکت و محصولات نوتری پت است.

 

به نظرتان چرا آن ۷۵ درصد دیگر بازار محصولات خارجی را ترجیح داده اند و اعتماد به برندهای ایرانی در حوزه ملزومات حیوانات خانگی کمتر است؟

-مهمترین و اصلی­ ترین عامل، عدم اعتماد به کل محصولات ایرانی و حتی در بعضی افراد اعتماد غیرمنطقی به هر محصول خارجی می ­باشد. البته این اعتمادسازی به وسیله شرکت در بسیاری از مخاطبان ایجاد شده و به همین دلیل همواره تولید و فروش شرکت رو به افزایش است. اما در کل تولید کننده ایرانی باید خود را به مصرف کننده اثبات کند.

 

حالا که در بازار سهم مناسبی از تولید دارید به چه میزان اشتغال ایجاد کرده اید و تعامل سازمان دامپزشکی با صنایع مذکور چگونه است؟

-شرکت در بدو فعالیت حدود ۱۲ نفر را در شغل دائم به کار گرفت که در حال حاضر حدود ۲۰ نفر نیروی دائمی دارد و به طور غیرمستقیم درواقع این شرکت یک صنعت نوپا در کشور را راه­ اندازی کرده که شاید در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در رابطه با فروش داخلی و خارجی و توزیع محصولات آن مشغول هستند. با این وصف در کل انتظار زیادی برای همراهی و حمایت از بخش دولتی نداریم. ولی مجموعه دولتی دامپزشکی در تهران و البرز همواره به این شرکت لطف داشته اند و همکاری مناسبی با ما دارند.

 

گاهی می­شنویم که انجمن های حمایتی از حیوانات بی­ سرپناه به دنبال اسپانسر و حامی مالی هستند. آیا بهین تاش تاکنون نقشی در حوزه مسئولیت اجتماعی ­اش ایفا کرده است؟

-بله البته … شرکت بهین تاش به دلیل موضوع فعالیت همواره در رابطه با مجموعه­ های حمایتی از حیوانات و مراکز نگهداری از حیوانات بی­ سرپرست حس همکاری و مساعدت داشته است و با قیمت تمام شده و بدون سود مسائل مربوط به تغذیه این حیوانات را حل کرده است. ولی در کل مسائل مربوط به گونه های حیوانی و کلا محیط زیست جزو علاقمندی­ های مدیران شرکت قرار دارد.

 

از نظر شما مهم ترین مشکل این صنعت و دامپزشکی حیوانات خانگی در کشورمان چیست؟

-این صنعت به طور کلی به دلیل علاقمندی فزاینده مردم در حال رشد است. ولی متاسفانه این رشد هیچ متولی تنظیم کننده و آمار قابل اعتمادی ندارد و مثل بسیاری از مسائل کشور با هجوم غیرمنطقی تامین کننده­ ها مواجه می­شود که کل این تجارت را تحت تاثیر منفی این هجوم قرار خواهند داد. اگر افراد با حس نیازهای موجود به طور واقعی در این مسیر حرکت کنند البته زمینه برای توسعه وجود دارد. همچنین به نظر بنده هر شغل و فعالیت اقتصادی باید ابتدا بطور واقعی زمینه سنجی شود و در صورت وجود نیاز تامین نشده، افراد اقدام به ورود به این شغل کنند. لازمه قطعی این نکته وجود آمار تا حد ممکن دقیق از آن زمینه فعالیت است که ما در این زمینه بسیار ضعیف هستیم و عدم وجود آمار می­تواند به ایجاد مشکلات زیادی برای افراد شاغل در این زمینه و البته خود متولیان دامپزشکی کشور منجر شود.

نکته دیگر در مورد کنترل مناسب بر روی بازار و واردات غیرقانونی محصولات در این زمینه است که عدم وجود این نظارت و ابزار مناسب اعمال قانون در مورد افراد خاطی باعث ایجاد هرج و مرج در بازار این محصولات و بروز مشکلات متعدد در عالم دامی به خصوص عرصه دام کوچک در کشور می­شود. اطلاع دارم که مجموعه دولتی دامپزشکی در حال فعالیت بر روی این مشکل است و امیدوارم این مهم سریع ­تر و موثرتر پیگیری شود و به نتیجه مناسب برسد.